دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

کلمات کلیدی
پیوندها

حاشیه‌نگاری بر سفر رئیس‌جمهور به اصفهان (4)

چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

سفرهای شهرستانی و حرف‌های تکراری

جداً نمی‌دانم رئیس‌جمهور چرا در دورافتاده‌ترین شهرستان‌ها هم که صحبت می‌کند پیامی برای غرب و آمریکا و اسرائیل می‌فرستد.

اگر صحبت‌هایش را در شهرستان‌های مختلف (مثلا 21شهرستان اصفهان) آنالیز کنید به یک همچین نتیجه‌ای می‌رسید :

روند هسته‌ای ایران برگشت‌ناپذیر است ، اسرائیل نابودشدنی‌ست ، آمریکا باید بداند ملت ما ایستاده‌است ، انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست  ، تاسیس دانشگاه پیام‌نور ، اختصاص ؟میلیارد ریال تسهیلات زودبازده ، تاسیس کارخانه فلان ، ایجاد یک ورزشگاه برای آقا پسرهای شجاع و یک مجموعه ورزشی برای دختر خانم‌های عفیف و با حیا  و ...

یعنی تفاوت چندانی ندارد این سخنرانی در شهرستانی از استان مازنداران باشد یا نجف‌آباد اصفهان یا یک‌جایی در سیستان.

 

 

استقبال به سبک مردمان سده

 

فقط دیدارهای عمومی احمدی نژاد

یکی از بچه‌ها می‌گفت بنظرم این " اهــورا " که هر از چندگاهی سروکله‌اش در شبکه‌های ماهواره‌ای پیدا می‌شود و می‌گوید که پس‌فردا در تهران سخنرانی خواهم داشت، دست‌پرورده همین وزارت اطلاعات خودمان است؛ براستی همین المان شخصیتی چه دعواهایی بین این سلطنت‌طلبانی پول‌داری که شبکه‌های ماهواره‌ای اجاره کرده‌اند براه نیانداخت و این قضیه اعتصابات در تهران و اعتراض‌هایی که از ماهواره‌های لس‌آنجلسی کنترل می‌شد را لوث و بیهوده نکرد.

سال 76 را هیچکس هنوز فراموش نکرده است مخصوصا انتخابات خردادماه‌اش را و مخصوصا تبلیغات تلویزیون. تلویزیونی که بعدها از سوی حامیان خاتمی به "سیمای لاریجانی" ملقب شد. می‌خواهم بگویم یک رسانه مخصوصا در ایران ما که رسانه‌های خصوصی جایگاه مشخصی ندارند چقدر می‌تواند به خیال خودش خوب کار کند اما در عمل چقدر افتضاح باشد.

نقل سفرهای شهرستانی احمدی‌نژاد و پوشش خبری مراسم‌های او هم این‌چنین است. در تمام بخش‌های خبری فقط تصاویری می‌بینیم از اجتماع مردم و سخنرانی رئیس‌جمهور برای آنان که طبق بند قبل حرف‌ها همه تکراری. اما آنچه در سفرهای استانی دیدنی‌ست اگر نگوییم سانسور می‌شود باید بپذیریم که افتضاح گل‌چین می‌شود.

 

 

 

سرانجام نامه‌های مردم چیست؟

قضیه این نامه‌ها هم جالب است، نمی‌دانم چرا مردم ما عادت دارند سطحی‌ترین مشکل‌شان را - اخراج از کارخانه ، مشکل سند زمین ، وام بانکی و ... – با بالاترین مقام اجرائی مملکت در میان بگذارند؟

البته جدا این مشکل باید ریشه‌یابی شود که چرا اینقدر سازمان‌های نظارتی و قضایی ما ضعیف است که یک فرد به همچین راهکاری می‌رسد.

این‌جور نامه‌ها در این دولت مخصوصا به سبب تعدد سفرهای شهرستانی بسیار زیاد شده است اما سیستمی هم که برای این‌کار تعبیه شده جالب است.

یک‌ یا چند نفر در دیدارهای مردمی مسؤول گرفتن این نامه‌ها هستند، در هر فرمانداری تا 20روز بعد از سفر دولت نامه‌های مردم دریافت می‌شود ، مثلا دم در همین استانداری خودمان یک وَن ایستاده بود بزرگ رویش نوشته بود پیک عدالت.

اما آخر و عاقبت این نامه‌ها هم جالب است، به گفته استان‌دار حدود 600هزار نامه جمع‌آوری شده است که در یک سوله بزرگ 1200نفر از کارمندان مشغول بازگشایی، شماره کردن ، خلاصه کردن و تقسیم‌بندی آنها هستند.

 

 

سانسور خبری یا گلچین افتضاح

در یک سفر استانی مثلا اصفهان که 5روز بطول می‌انجامد آنچه نیکوست و تحولی در سیستم مدیریتی مملکت - اگر پذیرفته باشیم که مملکت ما سیستم مدیریتی خاصی دارد! -  حضور اعضای هیات دولت در استان است.

استان‌داری مسوؤلیت برنامه‌ریزی برای شخص رئیس‌جمهور و دیدارهای او را برعهده دارد و هر وزارت‌خانه‌ای بطور مجزا میزبان و پذیرای وزیر مربوطه‌اش است.

مثلا وزیر علوم به دانشگاه‌های استان سر می‌زند با اعضای هیات علمی‌اش دیدار می‌کند با هیات رئیسه دانشگاه جلسه می‌گذارد و مشکلاتشان را می‌شنود با تشکل‌های دانشجویی دیداری رودرو دارد و از فعالیت دانشگاهی که باید برای آن تصمیم بگیرد مستقیما آگاه می‌شود و مشابه آن بقیه وزرا.

این دیدارها و گفتگو‌هاست که زیباست و تاثیر گذار. حرف‌هایی که اینجاها بطور تخصصی زده می‌شود ارزش دارد و مهم است. این‌هاست پایه تصمیم‌گیری درست و براساس اطلاعات روشن و دقیق برای یک استان در هیات دولت می شود.

و اینهاست که ارزش پوشش خبری دارد.

اما خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری‌های مهم - فارس ، مهر ، ایسنا ، ایرنا ، ... – همه‌اش تنها بدنبال رئیس‌جمهورند و تیتروار از صحبت‌های او خبر مخابره می‌کنند.

 

 

این پیرمرد هم یکی از مسؤولین جمع‌آوری نامه‌ها بود و چقدر خوش‌ برخورد و ودوست داشتنی

 

شبکه استانی و مسؤولیت ایجاد حالت تهوع

در این بین تکلیف شبکه سراسری که مشخص است، فقط گلچین‌ای افتضاح از حرف‌ها و وعده‌های تکراری رئیس‌جمهور پخش می‌کند و لاغیر.

شبکه استانی هم که مثلا می‌خواهد پوشش بیشتری بدهد به سبب فکر باز مدیرانش، گامی پیش‌تر برنمی‌دارد.

دیدارهای نسبتا خصوصی‌تر رئیس‌جمهور پخش می‌شود اما بدون هیچ حاشیه.

مثلا در دیدار منتخبان و مدیران استان با رئیس‌جمهور، ابتدا 10نفر بعنوان منتخب استان برای جمع سخنرانی کردند؛ منتخب صنعت‌گران ، ورزشکاران ، هنرمندان ، دانشگاهیان ، کشاورزان ، کارگران ، ... اما جالب اینجاست که نه تنها هیچ صحبتی از حرف‌های این منتخبان از صداوسیمای اصفهان پخش نشد، هیچکدام از خبرگزای‌ها هم اشاره‌ای کوتاه بر حرف‌های آنان نکردند!

دیدار با دانشجویان نیز اندکی بهتر بود و از جمع 7-8نفری سخنرانان قبل از احمدی‌نژاد 4-5 دقیقه‌ای پخش شد!

 

 

فقط تا 20 خرداد مهلت دارد !

 

ممنوعیت خروج احمدی‌نژاد تا 4روز دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، مالکان کلیه وسایل نقلیه مدل 1355 به بالا صرف نظر از نوع پلاک منصوبه و با توجه به عدد اول سمت راست پلاک خودروی خود طبق جدول جهت تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک و یا دفاتر خدمات خودرویی در سراسر کشور مراجعه کنند.
ماه اول :20/2/86 با عدد سمت 1
بدیهی است هر ردیف از پلاکها پس از اتمام مهلت تعیین شده بعنوان پلاک غیرمجاز تلقی شده و تردد با پلاک موصوف ممنوع خواهد بود.

متوجه نشدید به عکس بالا دوباره نگاهی بیاندازید.

 

 

پشت پرده معرفی 4نفر برای وزارت نفت

احمدی‌نژاد در دیدار با دانشجویان در حالی‌که به سختی‌های ایجاد تحول اشاره می‌کرد گفت که " یکی از وزارت‌خانه‌هایی که ما قول تغییر و تحول در آن را به مردم داده بودیم وزارت نفت بود برای همین بهترین نفرم که به او بسیار اطمینان داشتم را برای این‌کار معرفی کردم اما یکهو نامه‌ای دست‌نویس در بین نمایندگان پخش شد که یک شبکه مافیایی نفت را ترسیم کرده بود و در راس این هرم معاون اجرایی ما ! - اشاره به همان نامه‌ای که بازتاب پخشش کرد – نفر دوم هم رد شد برای نفر بعدی با 4نفر از نمایندگان توافق کردیم آنها گفتند اگر فقط فلانی را معرفی کنی ما رای می‌دهیم، شب قبل از معرفی به مجلس وقتی همان نفر را معرفی کردیم یکی از آن 4نفر تماس گرفت که نه ما  این‌را قبول نداریم! که بنده خدا مجبور شد در همان صحن علنی استعفا بدهد.

 

حاشیه‌هایی دوست داشتنی که کم‌تر دیده شد در نگاه عکاسان   /   صبح از ساعت 6 تا 2 بامداد   / جدا او چقدر انرژی دارد؟

 

●  مصلحت‌اندیشی صداوسیما در خبررسانی از رئیس‌جمهور

وقتی برای مصاحبه با دکتر سقائیان‌نژاد در مورد "اصفهان، پایتختی فرهنگی جهان اسلام" به دفترش رفته‌بودیم، گله می‌کرد از "روزنامه اصفهان زیبا" که حتی حرف‌های مدیرمسؤولش - یعنی خود دکتر – را سانسور می‌کند!

حالا نقل صداوسیمای ما هم همین است، هرقمستی که صلاح می‌داند را از صحبت‌های رئیس‌جمهور پخش می‌کند ؛ البته نباید به آقای ضرغامی خرده گرفت چراکه رئیس پیشین‌اش ید طولائی در سانسور کف‌وسوت‌های دیدارهای خاتمی در دانشگاه‌ها و حتی تکه‌تکه کردن حرف‌های او داشته است!.

احمدی‌نژاد در دیدار با علمای اصفهان وارد بحث مبارزه با مفاسد و سختی‌های آن و تقابل‌هایی که با دیگر نهادها دارد شد و صداوسیما اصفهان تنها قسمت اول صحبت‌های رئیس‌جمهور که پیرامون امام زمان و گل‌وبلبل بود را پخش کرد!

احمدی‌نژاد در دیدار با دانشجویان که خیلی تند رفت و چندین مثال هم زد و البته صداوسیما لطف‌کرد و روند معرفی 4نفر برای وزارت نفت را گذاشت اما به مصلحت ندانست که تیکه‌های احمدی‌نژاد به دولت‌های گذشته و سایر قوا را پخش کند!

شبکه اصفهان انصافا در این 5روز سنگ تمام گذاشت ، اینقدر تصویر احمدی‌نژاد را در کلیپ‌های مختلف با آهنگ‌ها مرتبط و بی‌ربط پخش کرد که ...

البته از حق هم نباید گذشت که این حجم کار برای سیمای استانی به مدیریت حاج‌‌آقای کلباسی انصافا کاری سخت و نشدنی می‌نمود اما شد حالا چطور مهم نیست.

 

---  پایان ---

  • صدرا مجد

نظرات (۱۴)

سلام

امیدوارم همیشه خوب باشی

استعداد بسیار خوبی در انعکاس نیمه خالی لیوان داری بهت تبریک میگم امیدوارم موفق باشی

با منفی نگیری حداقل زندگی را بر خودت سخت نکن

همه مطالبت رو خوندم

به امید دیدار
سلام

می بینی آقای sfo !

همه شما و نیات پلیدتان را شناخته اند

حالا هی تکذیب کن

نمونه اش نظر بالا

ضمناً تا رابطه مان از این گندی که هست!بدتر نشده هرچه سریعتر

عنوان وبلاگ ما را از شوخ به

"پارک ممنوع و الا پنچر می شوید"

تغییر بده

حق باشید
  • حبیب موسوی
  • به نظرت اینا ربطش به مطلب من چی بود.
  • مهدی علاقبند
  • با سلام مطالبت و گزارشتون جالب بود برای ما اینکه در تهران نشستیم و از خیلی از اتفقات ایران خبر نداریم ......
    به وبلاگ من هم سری بزنید خوشحال میشم
    آپیدیم!

    حق باشید.
  • خبرنگار افتخاری نیویورک تایمز
  • باحال بود.
    واقعاً اگر این شبکه استانی را تعطیل کنند به نظر شما اتفاق خاصی می‌افته؟! نصف برنامه هاشون را که از شبکه تهران می‌گیرند، بقیه‌اش هم تکراریه! واقعاً که خسته نباشند!
  • از لس انجلس تا قزوین
  • ...بسیار جالب بود
  • از لس انجلس تا قزوین
  • احسنت ....داداش از قدیم گفتن "میمون هرچی زشتر ادا اطوارش بیشتر"
    بسم الله
    سلام
    احمدی نژاد بزرگ مرد است و ما پشت سر مردان بزرگ می ایستیم!
    یا علی
    سلام

    خوبی عزیزم

    من اول نظر دادم ببین نوشتی میخوام بنویسم چه درست و چه نادرست

    اما فکر کن بخاطر نادرست بودن ایا نباید جوابگو باشی؟ بخاطر تهمتها بدگوییها ترور شخصیتی نباید پاسخگو باشی

    نشان دادی انتقاد ذیر هستی و انتقادات رو پاک نکردی

    میتونم باهات در باره هر مطلبت بحث کنم

    مثلا تعریف از اصفهانی ها ( باید بجاش فحش میداد؟)
    یا تعریف از دخترا یا پسران.؟
    یا بودجه ها و.....

    اما دوست دارم نظراتت رو بدونم

    به امید دیدار
  • رضا کربلایی
  • سلام بر شما که نمی شناسمت
    من می خوام بیشتر از روزنامه نگاران اصفهان بدان 10 سال است در همشهری توسعه شرق و ... قلم می زنم و اصلا نمی دانم شهرم روزنامه دارد یا نه و تشکلی انجمنی و ... برای اهل قلم وجوددارد یا ...
  • امید منتظر
  • سلام آقای عریضی. وبلاگ زیبایی داری و قلم زیباتری هم. نسبت به سن و سالت نگاه تیز بین و نکته سنج و در عین حال کمی تا قسمتی واقع گرا داری. در آن ناروزنامه حیف کاغذ هم داری تلف می شوی. به خدا امیدوار باش و با جدیت ادامه بده. به سقف کوتاه اصفهان زیبا هم بسنده نکن.
    سید منه ها !!!!
    این آقای امید منتظر راس می گه سید تو این روزنامه داری پرپر میشی . . . با اون سر دبیر چیزش
    جلوی ار ار خر را نمیشه گرفت
    پس هر چی دلت می خواد بگو.....................
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی