دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

کلمات کلیدی
پیوندها

بـوک فرنـد !

دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۸۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ

دارم فکر می‌کنم وقتی هفته کتاب از ۱۸تا۲۵ آبان است، چرا بزرگ‌ترین رویداد کتابی کشور در اردیبهشت‌ماه اتفاق می‌افتد!؟

می‌دانستید در ایران ۵۰برابر ایالت‌متحده کتاب عنوان اول، چاپ می‌شود!
آماری که یونسکو ارائه می‌دهد برای نسبت کتاب‌فروش به ناشر ۸به۱ است، یعنی یک ناشر در برابر هشت کتاب‌فروش و این نسبت در ایران ۳‌ است تازه برعکس!
وقتی معنای آمار را درک می‌کنی که بدانی سرانه مطالعه ما ایرانی‌ها ۲دقیقه در روز است، درحالی‌که مردم همین کشور همسایه‌مان ترکیه یا کشور غیرمدعی مسلمان مالزی ۵۵دقیقه و در انگلستان و ژاپن ۹۰دقیقه در روز مطالعه می‌کنند!

همه این‌ها در کنار این‌ است که ما ایرانی‌های بافرهنگ و متمدنِ اهل مطالعه، اردیبهشت‌ماه از همه‌جای ایران سر می‌کشیم به تهران و مصلی‌یش برای خرید کتاب، روزانه میلیون میلیون می‌رویم و بازدید می‌کنیم و خرید
اما واقعا چقدرش را می‌خوانیم، خواندن که هیچ، چقدر می‌فهمیم!؟

راستی شمام از این جمله‌ها شنیدید که می‌گوید:
ما بهترین تماشاگرهای دنیا را داریم / ملت امروز ایران از امت عهد حجاز رسول‌الله بهترند / هنر نزد ایرانیان است و بس / سطح آی‌کیوی ایرانی از همه مردم دنیا بالاتر است / ایرانی‌ها تمام ناسا را گرفتند / ما سبقه تمدنی ۲هزاروچندصدساله داریم / ...

 بوک فرند - Book Friend

تو هم شنیدی!؟
میگند کتاب دوست آدمه
چند وقتی‌ست دارم دنبال کتاب خوب می‌گردم، شایدم دوست خوب
سراغ داری؟

 

پی‌نوشت
شما فکر می‌کنید وقتی از لیست جمع‌وجور دوستان وبلاگی‌ات، ۳تاشون هم‌زمان نمی‌نویسند
یکی می‌نویسد Temporary Closed
+ / دیگری قفل می‌گذارد بر وبلاگ‌اش + / آن‌یکی موقتا تعطیل +
باید چه فکری کرد؟


  • صدرا مجد

نظرات (۳۵)

بوک فرند یعنی یه چیزی تو مایه‌های همون گرل فرند خودمون
متاسفانه جایی که باید آمار ما بالا باشه پایینه ، جایی که باید پایین باشه بالاست ! همیشه هم ادعامون زیاده ، اما تو عمل بعضی اوقات هیچی نیستیم .
ما رو خیلی به تفکر کردن توصیه کردن ! اما وقتی ما در همه چیز دانای کاملیم ، تفکر بی معنیه ! منم مدت هاست دستی دارم در کمتر کردن این دو دقیقه !
آره خوبه دوستان بهترین فرندهایی که تازه پیدا کردن رو بگن.
سلام
جایی خوندم که می شه اسم این رفتار خیلی خیلی رایج ما ایرانی ها را "خودشیفتگی خارج از محدوده " گذاشت!!
سلام
شما قالب وبلاگتون و تصویرسازی هاتون فوق العاده است. کار خودتونه؟ منم دلم یه قالب خوب می خواد. می تونید کمکم کنید؟
آن جملات ارزنده که هیچ!! همه اش محض دور هم بودن و خنده است!!
ولی این پی نوشتتان یا همان پست خودم
نمی دانم
همین اندک انرژی آدم هم یک باره از بین می رود...

ما هم ببندیم
نتایج آمارهای ارائه شده شما هیچ مبنای علمی ندارد و فقط یک شایعه است و مثل خیلی چیزهای دیگر که ما ایرانیها از یک شایعه و دروغ کلی فلسفه میبافیم این هم از همان نوع است!!!
منبع شما برای این آمار کجاست؟ شما دانشجوی فوق لیسانسی مثلا نباید حرف بی دلیل بزنی!!!
ما طبق یک تحقیق علمی که انجام دادیم در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات متوسط مطالعه همه نوع متنی در کشور حدود 90 دقیقه بود و متوسط مطالعه خالص کتاب حدود 20 دقیقه
میبینی فقط ده برابر اختلاف!!!
حرفهای اینجور یباید منبع داشته باشد
  • مهتاب ترین
  • هزار بار خوندیم و شنیدیم که کتاب بهترین دوست آدم هاست... کتاب فلان است و بهمان...
    درست که سرگرم ات می کند و کلی حرف و موضوع تازه یادت می دهد...
    اما این که نمی شود بهترین دوست... دوست باید کنارت باشد تو همه سختی ها، غم ها و حتی تر شادی ها
    دوست باید وقتی دل ات گرفت همراه ات باشد، دوست باید... دوست باشد نه کتاب!
    مرد حسابی باید بگی: فهمیدن که هیچ چقدر می خونیم. بر عکسش که معنی نداره.
    نمایشگاه رفتنمون به همون دلیل نسبت 3 به یکه. کتاب فروشی ندارم ولی ناشر زیاد داریم مردم کتاب خون باید برای خرید بیاند از خود ناشر بخرند. که دلیلش هم یارانه ی کاغذه که به ناشر میدند و به کتابخون نمی دند.
    کتاب عنوان اول رو نمی دونم ولی عناوین نشر توی ایران با امریکا یکیه تقریبا...50 برابر رو از کجا آوردی؟!
    مردم کتاب که هیچی روزنامه هم نمی خونند و با این اطمینان میریزند تو خیابون شعار می دند!
  • تاجر شیرازی
  • این که مردم فلان کشور اینقدر می خونن و ما اینقدر به عقیده من حرف قابل تاملی نیست.بله مثلا ژاپنی ها توی مترو کتاب می خونن.امریکایی ها توی هواپیما کتاب می خونن و ....-اما خوب که ریز میشیم می بینیم یکی شون داره رمان میخونه یکی دیگه هم داره مجله کمیک می خونه.بعد هم ازشون می پرسی آقا ببخشین به نظر شما خورشید دور زمین می گرده یا زمین دور خورشید میگه خورشید دور زمین.یا میپرسی ایران کجاس؟میگه همون عراقه دیگه مردمش هم عربن
    اما واقعا سطح اطلاعات بعضی از مردم قابل قیاس با بقیه نیست
    روزنامه و وبگردی هم جزو خواندن حساب میشه؟
    اردیبهشته به دلیل شرایط مساعد جوی و وضعیت مناسب آب و هوایی برای مسافرت از اقصی نقاط کشور

    کاغذای ما مفته، باهاشون 50 برابر کتاب چاپ میکنیم. وقت ما هم مفته به جای صرف وقت برای بوک فرند میریم دنبال بیخود فرند!



    به جملات قصار و شعارها خیلی گیر ندید، باد میاد میبردشون!

    معرفی کتاب بسته به ذائقه فرده: شعر، داستان، تاریخ، فلسفه، عرفان، روانشناسی، علمی... بگید کدوم تا سراغ بگیرم براتون

    پی نوشت: بیرون انداختن هر سه تا از 20ضلعی ِ دوستان
    انقدر اینجوری نوشتم که دیگه عادتم شده:
    پاراگراف به پاراگراف خواندن و پاراف کردن
  • آب، خرد و روشنی
  • جدیدا کتاب خوب به تورم نخورده است چون اگر خوانده بودم، وبلاگم اینقدر بی کار نمی بود!
    آره چون روز 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی بود، تو ذهنم هم اینطوری بود.

    البته هفته کتاب امسال از 23 شروع میشه نه از 18 ...

    و نظر شما نیز محترم است
    برگشتم که بگم اینکه نظر اولی مال خودتونه تابلوه
    صبر میکردید که مخاطب کشفش کنه!
    پاسخ:
    تازه این‌کار را کردم و مخاطبان بحث می‌کنند سر منبع آمار و راست و دروغی‌اش!!!
    دو ساله یارانه قطع شده. نباید انتظار داشت که دو ساله تاثیرش رو بذاره.
    به جای کتاب خریدن افتادم به کتاب فروختن!...یک درآمدی داره که نگو ...البته برای بعضیا...کتابای ما رو که کسی نمی خره از بس که با فرهنگ و کار درستیم و کلی خاطرخواه داریم و مطالعاتمون خاصه.
    دلم برای خودم رفت....
    قضیه خیلی پیچیده تر از این حرفاست دوست عزیز...
    عجیب محتاج دعاییم!!
    بالاخره یکی پیدا شد با ما موافق باشد در این چند دقیقه ای بودن...2 یا 3 دقیقه...آمار دوران اصلاح از این هم پایین تر بود...اون در حد ثانیه بود....47 یا 48 یادم نیست

    ولی خوب درستش همو 18 دقیقه اس دیگه چرا آخه میای تو بلاگت دروغ میگی به مردم فرهیخته ایران توهین می کنی

    سرانه مطالعه داریم...یک چیز دیگر هم هست...تو مایه های اطلاعات عمومی کسب کردن (رمان و کمیک هم جزئش است)...وبگردی و خواندن در آن را هم در بر می گیرد...

    ما که نمی دانیم چه فرندی دوس داری...نمی شود که.. چشم و ابرو و گیسش را بگو ما پیدا کنیم ...اگر هاینریش بُل، ایتالو کالوینو و بولگاکف و یوستین گاردر خواندی برو براتیگان و لورا اسکوییل بخوان...نشد...کلاس نداره دیگه...برو اوپانیشادی چیزی بخوان (ما رمان دوس داریم) داستان کوتاه هم دود مقدس و کتاب هول مال شیوا مقانلو.
    سلام

    در خانه را بستم
    و بر آن قفل زدم
    و کلیدش را در جیبم...

    جیبم سوراخ بود
    کلید افتاد و گم شد

    وقتی نسیم ِ قفل‌بازکن
    "موقتاً تعطیل" است
    پس چاره‌ای نیست جز قفل!
  • بیرون از حلقه!
  • واقعا من برای خودم متاسفم اصلا با حساب کتاب های درسی هم سرانه مطالعه ش دقیقه می شود!! من از اون 90 درصدی جمعیتی هستم که طبق آمار با سواد هستیم!!!بسیار تاسف بار است
    در ضمن از این ها که بگذریم یکی نیست از کسانی که این آمار ها را می دهند دلایل اصلی بی رغبتی مردم رو به مطالعه را بپرسد!
    اینا بهترین هایی که خوندم نیست، اما اوناییه که الان یادم میاد و خوب بودند و فکر می کنم شاید نخونده باشید:

    #نامه ای به یک کشیش (سیمون وی) البته چندین سال پیش خوندمش.
    #خداوند علم و شمشیر (اسم نویسندش یادم نیست، خارجیه درباره حضرت علی نوشته)
    #یک عاشقانه آرام ( نادر ابراهیمی)
    #اسرار آل محمد (سلیم بن قیس) البته حتما خوندیدش و یا اسمش را شنیدید ولی دلم خواست معرفیش کنم.
    #برگ بی برگی (پروفسور فضل الله رضا)
    #دمیان (هرمان هسه)

    مممممممم.....
  • نیمچه دیلماج
  • با قسمت اول حرفهای تاجر شیرازی کاملا موافقم. بر اساس مشاهدات بنده در برابر کتابفروشی های ژاپن که معمولا فروشگاه های خیلی بزرگی هستند به همان اندازه ماشین هست که در برابر فروشگاه های مواد غذایی! و با وجود قیمت بالای کتاب خریدار زیاد است....اکثرا هم کتاب های فوق العاده سبک و جیبی
    اصولا ژاپنی ها در مترو و قطار سه کار انجام میدهند یا موبایل بازی یا چرت! یا مطالعه فراموش نکنیم انها بیشتر از ما از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند و این یعنی که یک ساعتی در روز که طولانی هم هست بیکارن و باید یه کاری بکنند! در ضمن بعید میدونم نسل جوونشون هم همینقدر مطالعه داشته باشن
    با تمام اینها هنوز هم سطح ای کیوی ایرانی از ژاپنی ها که بیشتر است!
    ما در وبلاگمان یاد فرندهای قدیمی را زنده نگه میداریم
    چقدر حرف زدم! اخریش این که اولین جمله اتون همیشه برای منم سوال بوده
    آدم وقتی می خواد کتاب معرفی کنه، بیشتر به این فاجعه پی می بره که چه قدر هیچی کتاب نخونده:(
    یه خورده کتاب بخون که ننویسی سبقه!!
    با سلام

    سخنی با نائب امام زمان(عج) – تخت باشد خیالتان آقا ! – یه نسل سومی
    .......................
    مصداق سفیانی(دشمن اصلی امام زمان(عج) ) در زمان ظهور توسط محققین آشکار شد!!
    .....................
    بر تو گریه خواهم کرد ! بر غربتت بر مظلومیتت ... ا مولای من!
    ...................
    اطلاعاتی عجیب در مورد مصداق شخصیتهای ظهور توسط محققی برجسته!
    ...................
    مذاکره با آمریکا! هوشمندی یا فریب خوردگی احمدی نژاد؟!
    ..................
    روایتی ناب از مهمترین سخنرانی استاد پناهیان ! مذاکره با آمریکا! و احمدی نژاد
    ....................
    زنده باد طرفداران موسوی !
    ....................
    احمدی نژاد، قرار بعدی در قدس!
    ......................
    آیا مقام معظم رهبری(مدظله) ، احمدی نژاد و سید حسن نصرالله از شخصیتهای دوران ظهور هستند؟!

    وبلاگ : ظهور بسیار نزدیک است
    آخی .. خوب شد گفتی. آخه ما که از بس سرمون توکتابه حواسمون نیست کی هفته کتاب میاد و کی نمایشگاه کتابه!!


    خودت هم می دونی که کارت با کتاب و این جور چیزا درس نمی شه. یه لباس می خوای که برات (لتسکنوا) باشه.

    و بالاخره ممنون به خاطر لینک
    و ممنون تر می شوم اگر ایرادهای محتوایی مطالبم را هدیه کنی.
    عنوان مطلب رو دیدم دویدم اومدم ببینم چی نوشتید...دیدم اشتباه خوندم!
    به نظر من که این گفتن ها و گفتن ها دیگر فایده ایی ندارد. همه می گویند باید فرهنگ سازی شود ولی هیچ کس هم راه اش بلد نیست. کتاب خواندن یک نوع احساس نیاز هست که هر کس باید در خودش به وجود بیاورد. وگرنه هر چقدر هم که بگویند، تا آدم نیاز نداشت باشد و احساس بی سوادی نکند نمی رود سراغش.

    پی نوشته: اگر می دانستم با تعطیلی موقت می شوم کانون توجهات! زودتر یک فکری می کردم!
    پارسال یه مطلب نوشته بودم در این زمینه:
    http://tasnim123.blogfa.com/post-83.aspx

    نظرم برای این پست: از قسمت "چند کلمه از زبان آمار و ارقام" به بعد!
    شخصا این فرهنگ مطالعه رو اینجا درک کردم. مردم اصلا بیکار نمیشینن.توی اتوبوس و مترو همش در حال مطالعن.یه سری دستگاه هایی هم دارن که به عنوان کتاب الکترونیک همراه بعضی ها دیدم.
    رفتم انقلاب دیدم کتابها را با تخفیف میدن
    نگو به مناسبت هفته کتابه
    یه بار تو اصفهان زیبا یه مطلب نوشتم در مورد کتاب نخوانی و گفتم هر کی میگه کتاب گرونه چرند میگه
    الان به لطف حذف رایانه کاغذ تا کتاب را بر میدارم اول پشت جلد را نگاه میکنم ببینم میشه که اغلب هم نمیشه!
    سلام
    من یکی از اون کتاب نخونام
    اگه این قوطی بیگیر و بشین سیاه رو از مردوم بگیری برمگردند به کتاب.
    در مورد کتاب هم از مرتضی بپرس خوره کتابه.
    من تو عمرم 4 یا 5 تا کتاب بیشتر نخوندم میگم اگه نخوندی برو بخون
    1-قلعه حیوانات 2-شازده کوچولو با ترجمه محمد قاضی 3-پرواز مرغابی 4-خمره
    میگم این وبلاگهای دوستانت فقط وبلاگ دوستند یعنی اونائی که گه گاه سر میزنی جدا کردی میخوام بگم به رفیقات سر نمیزنی پس میشه خواهش کنم وبلاگ ما راهم جزئ گه گاهی ها کنی. مومن چرا به ما سر نمیزنی.
  • تاجر شیرازی
  • به بهانه بازگشت پیروزمندانه ابراهیم پس از سالها دوری از وطن...!
    فکر می کنم بهترین کتاب برای خوندن همون چیزیه که بهش نیاز داریم. بعضی ها هستند که عادت دارند به خوندن هر کتابی یا مثلا خوندن تمام کتابای یک نویسنده یا مثلا تمام داستان های تازه چاپ شده و ... اما وقتی آدم به چیزی نیاز داره و اون رو از توی یک کتاب می تونه پیدا کنه با تمام وجود درک می شه؛ حتی کتاب آشپزی!!!

    خیلی فکر کردم به کتابی که خوب باشه و خونده باشم که بتونم به عنوان یک دوست خوب معرفی کنم.

    من به شخصه از رمان های میلان کوندرا واقعا لذت بردم. بار هستی، جاودانگی و آهستگی. هر چند توی ترجمه ها هم سانسور شدند و هم ترجمه! میلان کوندرا وقتی یک داستان رو شروع می کنه ، صرفا وقایع رو تعریف نمی کنه. بلکه اون ها رو تفسیر می کنه . این سبک نوشتن رو دوست دارم. تفسیرهای شخصی، تفسیرهای اجتماعی و ...

    زاویه ی دید رمان خشم و هیاهو رو خیلی دوست دارم.

    طنزهای پنهان و به شدت انتقادی چخوف هم در نمایشنامه هاش هم در داستان های کوتاهش.

    نمایشنامه «مکبث» شکسپیر شاهکاره و وقتی برای اولین بار خوندمش تا تموم شدنش نتونستم بذارمش زمین.

    کتابی که چندین بار خوندمش یک کتاب کوچیکه به اسم «هیچ رازی در میان نیست» پیتر بروک که با این که در مورد بازیگر ی و کارگردانی تئاتره اما به نکته های قشنگی توی زندگی اشاره کرده. اون هم یک دید فلسفی دوست داشتنی به دنیا و کارش داره.

    کتاب «تجربه های ماندگار در گزارش نویسی» جان کری هم توی عالم نوشتن مقاله، کتاب خیلی جالبی بود.
    در مورد پیدا کردن دوست از آثار نویسنده های ایرانی،نمی تونم پیشنهادی داشته باشم. نمی دونم چرا نتونستم باهاشون درست ارتباط بر قرار کنم. خیلی هاشون رو نتونستم تموم کنم. دا، کافه پیانو، به کی سلام کنم، چشم هایش ... نمی دونم چرا آثار ایرانی چالش نداره. چرا مغز آدم رو به کار نمی گیره! البته تاثیر گذارترینشون برای من جلال آل احمد بوده که با خوندن بعضی از داستان هاش واقعا تاسف خوردم.

    در مورد آثار ادبیات قدیممون هم هزار و یک شب قشنگه. فکر می کنم باید بخونیمش. شاید قصه هاش برای زمان پیچیده ی ما کمی ساده است و بعضی جاها کمی خنده دار، اما واقعا دوست داشتنیه.

    در مورد فلسفه اسلامی، کتاب های شهید مطهری بوده که توی خیلی از بحث ها و چالش هام با اطرافیانم مخصوصا بزرگترهام (!) کمکم کردند. انسان کامل، فلسفه ی حجاب. توی این حوزه کتاب های سروش رو هم دوست دارم.

    الان و توی این روزها به شدت احساس نیاز به تاریخ دارم. تاریخ معاصر (واقعی !) ایران و تاریخ سیاسی کشورهایی که الان در مرحله موفقی قرار دارند. خواندن و دانستن اقتصاد هم اگر به زبان ساده باشه خیلی می تونه احساس خوبی بهم بده! متاسفانه جمله ی بد «وقت نمی شه» بدجور دست و پام رو بسته و هنوز نتونستم چیزی بخونم که قابل پیشنهاد باشه.

    می گن بهترین ها رو برای دوستی پیشنهاد کن. نمی تونم بگم این ها بهترین ها بود. من چون به همون سنت نیاز کتاب می خونم، این ها کتاب هایی بودند که چیزهایی خوبی ازشون گرفتم. اما این روش هم جالبه و خوندن کتاب هایی که پیشنهاد می شه می تونه دنیای آدم رو بزرگتر کنه.
    وبلاگ... نمی دونم ولی شاید"بامزه" بهترین لغت باشد.
    من هر وقت دلم برای خودم تنگ می شود و دلم می خواهد یه کاری فقط و فقط برای خودم انجام دهم یه کتاب جدید می خونم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی