دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

کلمات کلیدی
پیوندها

دهمین روز از سال 9.434 بتوان مضاعف

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۸۹، ۱۲:۰۷ ق.ظ

سال جدید و مثل سنت چندسال اخیر شعار جدید!
ما از تمامی مسؤولان مصّرانه و مجدانه انتظار داریم هرچه سریع‌تر ترتیب چندین همایش، سمینار، مسابقه و فعالیت‌های مشابه را بدهند که یک‌وقت صحبت‌های آقا روی زمین نماند، هزینه هم مهم نیست مصرف الگوی اصلاح گذشت!
وسط پیامک‌های مضاعفانه که مابین قربون صدقه‌های نوروزانه می‌آمد، دوتا بیشتر ازهمه پسندشد:

« پایان ۳۰سال ...گشادی و آغاز سال همت و کار مضاعف گرامی‌باد! »
« آغاز سال همت مضاعف و کار مضاعف، سال تراکتور! بر شما مدیر عزیز مبارک! »

همان‌قدر که دوسال پیش افروغ مد روز بود و سال گذشته علی مطهری، در این ۴-۵ساله هرچه اسفندیار رحیم مشایی را بحث فرعی و ناچیزی بدانند اما نُقل محافل بود و به قول خودش سیبل مخالفت با احمدی‌نژاد.
همشهری در ویژه‌نامه نوروزی خودش، سعید ابوطالب (از اولین منتقدان مشایی به‌سبب آن فیلم جنجالی مجلس رقص در ترکیه) را برداشته و برده بود دفتر اسفندیار تا یک مصاحبه جنجالی در آورد؛ گرچه مصاحبه مغرضانه انجام گرفته اما من ِ خواننده نتیجه را مطلوب دیدم.
هرچه گشتم متن کاملش را روی وب نجستم، بغیر از خلاصه‌های هدف‌دار جهان‌نیوز و پاسخ‌ خنده‌دار حاج حسین شریعت‌مداری! توصیه می‌کنم بخوانیدش، احتمالا چند وقت دیگر همشهری‌آن‌لاین می‌گذارد روی وب‌اش.

سال تراکتور! جامعه خوش‌اخلاق وانعکاس رسانه‌ای‌اش

مشخص بود، روزنامه‌نگاری با سابقه آن‌چنانی بعلاوه فروش اعجازگونه میلیاردی فیلم عامه‌پسند جنگی‌اش وقتی گام در صداوسیما بگذارد و وصل‌شود به منبع لایزال سریال‌سازی سازمان که عده‌ای monopoly کرده بودند، باید هم صداهایی بلند شود.
اولین نواها از زبان مجری فرزند شهیدی بلند می‌شود که دغدغه اخلاق دارد؛ رضا رشیدپور که من به جرئت قوی‌ترین showman تی‌وی ایران می‌ناممش، در نامه‌ای به مسعود ده‌نمکی متذکر می‌شود:
« سینما با تلویزیون فرق دارد . سابقه ی تلاش من در این رسانه بسیار بیشتر از شماست و دقیقا به خاطر همین سابقه به خودم اجازه نداده ام که از هر ترفندی برای جذب مخاطب استفاده کنم . برادرانه از شما می خواهم که چنین نکنید » +
و مسعودخان هم که هم‌چنان روحیات ماقبل فیلم‌سازی‌ را در باطن‌اش نهان دارد برای پاسخ به او عکسی از سیگار کشیدن رضا را آپ می‌کند و بازی او در فیلم تهمینه میلانی « سوپراستار » را «سوپر...» می‌خواند! (گرچه در بازخوانی مجدد دیدم که کلا نام سوپراستار را حذف کرده) +

فارغ از همه این ماجراها، آن‌چه  آزاردهنده‌تر از محوریت دروغ در این سه سریال عیدانه امسال به‌نظر می‌رسد، استفاده سهل و راحت ادبیات روزمره جامعه در رسانه است.
خفه‌شو - زهرمار - گم‌شو - زرنزن ورد زبان علی صادقی، سیروس گرجستانی، فتح‌علی اویسی و حتی بازیگران ساده این مجموعه‌هاست؛ اوج این قضیه در یکی از قسمت‌های داراوندار بود که رضا رویگری به فرزندش که داشت توی هال راه می‌رفت گفت:  go to room دیگه!
البته این نکته را باید تأکید کنم که شکر خدا توفیق مشاهده اجباری ۲-۳قسمت از این مجموعه‌ها را بیشتر نداشته‌ام و لذا نمی‌توانم در این صفت بارز، مقایسه‌ای بین‌شان داشته باشم و البته نمونه‌های بیشتری نقل کنم!

می‌گویند یکی از کارکردهای رسانه، انعکاس آن است که در جامعه روی می‌دهد و طبیعتا جامعه فوق‌العاده اخلاق‌مدار امروز ما همین سریال‌ها، همین لحن و ادبیات را طلب می‌کند و مطلوب می‌داند؛ انتخاب آن پیامک اول پست هم گمانم پیرو همین قاعده بوده!

عید امسال اگرچه هیچی نداشت، همین اوقات ناب دوستی تازه‌اش بس بود!

 

  • صدرا مجد

نظرات (۲۹)

سلام به دهمین روز از سال 9.434 بتوان مضاعف
و
سلام به اولین دغدغه های سال 89.
پاسخ:
وقت و بی‌برکتی‌اش
به توان مضاعف
هر چند کلا با شما موافقم ولی اختصاصا باید عرض کنم نمی شود با دیدن صرفا نکات منفی کل اثر را زیر سوال برد.
به نظر من نسبت به پارسال اوضاع بهتر بود
پاسخ:
البته به‌یاد نداشتم که مهم هدف است و توجیه می‌کند هدف وسیله را !
سال نو مبارک
این فرزند شهید بودن رشیدپور را بارها شنیده ام اما از منابع موثق تا بحال تاییدیه ای ندیده ام.
شما چطور؟
هنوز هم اخلاق مساله جامعه ماست
پاسخ:
منبعی موثق‌تر از خود برادر مسعود!؟
پس امسال به تیم ما (!) ربط پیدا می‌کند
یاشاسین تراختور !!!



هیچ‌کدام از فیلم‌ها را ندیده‌ام
ولی یک مهمان داشتیم
بچه‌شان یکی از همین حرف‌های نقطه‌چین را زد
مامانش گفت: از تو این فیلمه یاد گرفته!

دارم فکر می‌کنم
وقتی
رسانه ملی فیلم بدآموزی پخش می‌کند
ما ها ـ عوام ـ با اعتماد برنامه‌هایش را نگاه می‌کنیم
و ناخوداگاه
دایره لغات فرزندانمان که با خون ِ دل داریم تربیت‌شان می‌کنیم
گسترده می‌شود!
چه باید بکنیم؟


●●●
اوقات خوش آن بود که با دوست بسر رفت
باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود
نمی دونم چرا / ادعای رشیدپور در زمینه ی اخلاق / منو یاد "من یه فرد انقلابی امِ" موسوی میندازه!
و باز برای من جالبه که چقدر همه / روی ظاهر و لفظ تکیه می کنند و نگران اینند که زبانم لال / روم به تیفار / بچه حرف بد یاد بگیره!
و مثلا اون وقت که جناب عطاران زیرآب تشییع جنازه ی مسلمان را از پایه زد / کسی نگران نشد که همه چی در نظر بچه!! مسخره جلوه کنه (حالا مغزِ آدم برزگش را سعی می کنیم بزرگ تخیل! کنیم).
معتقدم که همه چی مون به همه چی مون میاد و نقد و این حرف ها / عمر تلف کردنه!
1-خود رشیدپور تو وبلاگش گفته که بچه شهیده
2-این عکسی که گذاشتی سعید ابوطالب نیست؟!!!
پاسخ:
فهمیدم تصحیح شد
  • یکی از ما تمام ما
  • سال صبر و استقامت بر شما مبارک
    پاسخ:
    http://www.bachehayeghalam.ir/UserFiles/Image/weblog/norouz_mir_hossein_mousavi.jpg
    آره راس میگی فرشاد...تلوزیون فقط دانشگاهش خوبه!...بهترین دانشگاه!
    برو وایسا وردست ده نمکی!!!!
    رفیق تازه کیه؟...می دونی که هر چی بگی ممکنه علیه ات استفاده بشه!
    سلام سید
    ایشالا سال خوبی داشته باشی.
    آره سریالهای امسال خیل بیخود بود نسبت به سالای قبل.در مورد اصطلاحات گفته شده تو این سریالها باید بگم شوما یه کم مثبت تشریف دارید.
    شد یک سالی همراهی با شما. سال نو مبارک...سال همت مضاعف یا آن یکی فرقی نمی کند. چون مثل همه آن دیگری ها عملی نمی شوند مثل همیشه.

    من که چیز مشکل داری ندیدم تو این سریال ها. بعضی جاها بی سر و ته و بی کیفیت میشن اما کلا برا خنده خوبن.

    جدای از این، این ادیبات خیلی آشنای جامعه ماست. تازه کلی هم پاستوریزه شده.اون چیزی که می بینیم تو خونه های مردم جاریه ولی قرار نیست ما با و رییس و هر کسی همون جور حرف بزنیم.

    اگر این قدر معلوم بود نفاق دیگر نفاق نبود.و کلی حرف های مانده در گلو که انگار با سال نو باید بی خیالشان شد.
    پاسخ:
    جاتون خالی بود چند وقتی !!
    سلام به صدرا مجد عزیز

    اومدم که بگم sfo مخفف San Francisco

    من میخاستم برم اونجا، اشتباهی اومدم اینجا

    موفق باشین
    ما بیشتر دوست عزیز و بودیم البت.

    برای همه نوشته هایت که نظر ندارم ، ولی چون دوستشان دارم می خوانم.
    اجازه یک سوال؟ چرا ایکاش ساعت 23 روز 13 نمیرسید؟؟؟؟
    یا حق
    پاسخ:
    حالا که رسید و تموم شد و رفت و ...
    یه نکته دیگه هم سریال های امسال داشت: رقص! از تیتراژ سریال زن بابا تا رقاصی های چند لحظه ای در سریال جناب ده نمکی! حتما از یکی مراجع فتوای حلیت گرفتن ما خبر نداریم. اگه کسی میدونه بگه ما نیز ذهنمان روشن شود!
    سلام صدرا جان
    آقا لینک دادم این مطلب رو! کاری نمشد کرد! مجبور بودم!
    ما هم از اخر سریالها بی خبر موندیم اما در کل شبکه 1 قوی تر بود
    پست ایندفعه شما هم خیلی قوی بود
    اتفاقا من هم یک مطلبی در این مورد نوشتم.
    تانک باشن بهتر از اینکه هدهد باشن!
    در ضمن امسال مضاعف بود ها...!
    یعنی الآن شد یه روز بعد از 2هفته ننوشتن:(
    ایام به کام !
    سلام

    قصد به روز رسانی ندارید؟
    سلام
    نکونه سید خبریه؟......خب مبارک باشه. شیرینی یادت نره!
    امشب توی تلویزیون یک برنامه نقد بود با حضور ده نمکی.چه شهامتی داره این آدم!وصف ناپذیره که بازم نمی پذیره اشتباهشو!
    پاسخ:
    وقتی رسایی بگه که شما منبری کار کردی نه هنری، من جا ده‌نمکی بودم همون وقت کله‌ام را می‌زدم رو میز وسط صحنه !
    هادس کجاست اون وقت؟
    سلام
    قراره با کمک هم برای تعجیل در ظهور مولامون یه کاری بکنیم.
    منتظرتونم.
    حتما یه سر بهم بزنید.
    اللهم عجل لولیک الفرج
    دارم احساس ذوب شدگی میکنم:مث یه تیکه یخ وسط یه روز گرم تابستونی!وچقدر عذاب آوره این گرمای طاقت فرسا!
    خدایا مددی!
    به روزم
    سلام
    با سطحی نگری به جایی نمی رسید دوست من ...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی