دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

کلمات کلیدی
پیوندها

۲ مطلب در مهر ۱۳۸۸ ثبت شده است


چقدر آدم‌ها با هم متفاوت‌اند
حتی اگر نام‌هایشان شبیه هم باشد
و در عین تفاوت چقدر در رفتارها با هم اشتراک دارند

افشانی-چاووشی-سازگارا-مخملباف-نامجو-رضایی

نمی‌دانم چرا وقتی «گلادیاتورها»ی محسن نامجو همراه با عبارات بدیع «جیر پماران» و «مقام معظم برتری»‌اش را شنیدم با آن توصیف‌ها و مهمل‌گویی‌هایش پیرامون ذات اقدس الهی و یا قرائت سوره شمس‌اش را، یاد «فریاد مورچه‌ها»ی مخملباف افتادم، «توبه نصوح»‌اش به‌یادم آمد، تحلیل‌های دکتری به‌ نظرم خطور کرد که در آزادترین انتخابات ایران (شورای شهر دوم سال۸۱) رای نیاورد و حالا برای‌مان همه‌چیز را تفسیر می‌کند؛ به یاد آلیس و سرزمین عجایب و آرزوهای برادر دیروز و دکتر امروز افتادم و حتی نگران این پسرک ظاهرا ژیگول که کافی‌ست در این فضای زرد وبلاگی بگردید تا طرفدارانش را بیابید، شدم!

داستان، داستان برنجی‌ست که با نام عربی در کشوری ایرانی پخش می‌شد و محتوایش هندی بود؛ بعد این همه سال که خوردیم و پختیم گفتند آرسنیک دارد و هزار سم دیگر! حال می‌خواهد این خبر سیاستی باشد برای حمایت از برنج‌کاران داخلی یا یک بازی برای به‌زمین‌زدن واردکننده؛ دیگر محسن به آخر خط رسید؛ حالا هزار بار هم وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و صدتا ارگان دیگر بگویند نه!

راستی تا آخر خط چقدر راه است؟

 

  • صدرا مجد


... اما من از شما مى‏خواهم که مرا با سخنان زیبای خود نستائید تا از عهده وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم برآیم ... هرگز گمان مبرید اگر حقى به من پیشنهاد کنید بر من گران آید ... زیرا کسى که شنیدن حق و یا عرضه‌داشتن عدالت‏ به او برایش مشکل باشد عمل به آن براى وى ‏مشکل‌تر است ... از گفتن سخن حق و یا مشورت عدالت‌آمیز، خوددارى مکنید چراکه من خویشتن را برتر از آنکه اشتباه کنم نمى‏دانم مگر اینکه خداوند مرا حفظ کند ... *

ولایت/ره‌بری/اطاعت/محبت/درددل/انتقاد/توهین

بعضی وقت‌ها بعضی حرف‌ها باید جا بیفتد تا بشود در موردشان حرف زد و البته گاهی اوقات بزرگ‌تر از سایز ماست که بتوانیم در موردش ان‌قلت کنیم و رابطه حاکم و مردم از نگاه حضرت امیر را attach کنیم کنارش!
تنها به حد وسع‌مان می‌خوانیم و می‌اندیشیم، شاید ...

۴-۳هفته پیش حتما نامه حاج فرج دباغ را به مقام رهبری خواندید (+)  و هفته بعدش نامه محمد نوری‌زاد را (+) ، ۱۰روز پیش هم حضرت مستطاب نفسانیات پربیننده‌ترین مطلبش « دوستت دارم مرد » را نوشت، همان‌وقت‌ها مجید مجیدی در افطاری هنرمندان دفاع‌مقدس درددل‌هایی کرد که رسانه‌های تصویری پخش‌اش نکردند (+) و حالاهم جناب عین‌القضات نامه نوشته است (+ و +)
از این سر طیف تا آن سرش کلی راه است و البته همه در یک محور مشترک

خواندن تمام نامه‌ها را به همه توصیه می‌کنم و بیشتر و بیشتر به خودم، همه را با هم البت
از توهین‌ها و هتاکانه حرف‌زدن‌های سروش؛ تا انتقادات صریح و شاید سبک نوری‌زاد، درددل‌های مجیدی، مدح و نقدهای عین‌القضات و حتی یک‌جانبه دوست‌داشتن یک احمدی‌نژادی!
هرچه می‌خواهید اسمش را بگذارید؛ بی‌بصیرتی نخبگان، گم‌کردن راه راست در میان بلوا و فتنه، تودهنی توده‌ها به نخبگان، خودبزرگ‌بینی بالانشینان، …
فقط بگذارید کمی بخوانیم و فکر کنیم حداقل

پس‏آنگاه که مردم ‏حق رهبری را اداء کند و حکومت نیز حق مردم را بپردازد،
حق ‏در آن جامعه عزت یابد و راه‌های دین پدیدار، نشانه‌های عدالت برقرار و سنت پیام‌بر پایدار گردد؛
پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار و دشمن در آرزوهایش مأیوس می‌گردد

اما آنگاه که رعیت ‏بر والى خویش چیره گردد یا زمام‌دار ‏بر مردم اجحاف نماید،
وحدت برهم می‌خورد، نشانه‌های ستم آشکار و نیرنگ‌بازی در دین فراوان می‌گردد؛
راه گسترده سنت پیام‌بر متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری‌های اخلاقى بسیار خواهد شد

* خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه که حضرت امیر در جنگ صفین ایراد فرموده‌اند *

  • صدرا مجد