دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

دهکده شخصی

رسانه نوشت‌های فرشاد

کلمات کلیدی
پیوندها

نـــســـل جــــدیـــــد گـــیــــج

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

 

وارد کلاس شد همه بلند شدند جز معدودی،

دیگر مثل آن روزها نبود که اجباری در کار باشد یک مبصر با صدای بلند داد بزند "برپا" و همه باید بلند شوند وگرنه معلم چنان گوشت را بپیچاند که غلط بکنی دفعه دیگر بلند نشوی! اما حالا خیلی چیزها فرق کرده است دیگر مجبور نیستی، حق فکر کردن داری و حق مخالفت.

بحث کلاس شروع شد و مطابق همیشهء کلاس‌ها ورود تک تک بچه‌ها بعد از آغاز درس بزرگترین عامل بهم‌ریختگی کلاس.

اما امروز کلاس جور دیگری بود بحث‌های شدید انقلابی و سیاسی حرف روز همه کلاس‌ها بود چه برسد به کلاس‌هایی که خود بحث درسش این بود و متکلم یک دانشجو در قالب یک سمینار.

"علی" مطابق معمول با بروبکس ته کلاس را قرق کرده بودند و کاری هم به حرف‌های استاد و سمینار نداشتند، اما امروز صداهای بلندی که بیشتر به داد شباهت داشت مخٌل کارشان بود!

علی دقت کرد "کسری" از آن‌طرف کلاس با صدای بلند حرفی می‌زد و "حسن" سمینارش را بدون توجه به حرف‌های او ادامه می‌داد که با داد استاد کلاس یکهو ساکت شد، استاد به سمت کیفش رفت و پوشه‌ای درآورد همه بچه‌ها مات‌ومبهوت بودند مخصوصا ردیف‌های آخر؛

از بین پوشه کاغد تقریبا پاره‌پاره‌ای را در‌آورد یک روزنامه بود مال سال‌های اول انقلاب  «نگاه کن! نگاه کن آقا پسر که‌این‌قدر سنگ این‌ها را به سینه میزنی! این چهره محبوب توست و این هم فرح؛ ذلتی بیش از این که دست زن شاه را بوسیده است"

 

جمله استاد هنوز تمام نشده هم‌همه کلاس را برداشت یک‌سری از بچه وای‌وای و نوچ‌نوچ راه انداختند به‌جای اینکه داد استاد ختم کلام باشد و قیل‌وقال‌ها را تمام کند تازه بحث‌ها داغ شده بود و علی هم‌چنان گوش می‌داد،

احساس می‌کرد چیزی نمی‌فهمد چند وقت پیش به یادش آمد، آخرهای سال ویژه‌نامه یک روزنامه را که روی جلدش بزرگ نوشته بود ملی‌شدن صنعت نفت مرهون تلاش‌های دکتر مصدق. عده‌ای او را کافر و ملی‌گرای بی‌دین می‌دانند بعضی نماد استقلال ملت.

تقاطع خیابان کاشانی و شیخ‌بهایی بیادش آمد که هنوز مردم می‌گویند  "چهاراه مصدق" ؛ خیابان جدیدالتاسیس را که نامش را گذاشتند دکتر "فاطمی" بعد با اسپری سیاهش کردند و نامش شد دکتر "باهنر" ! علی تازه داشت فکرش را جمع و جور می‌کرد که بالاخره مصدق خوب است یا بد که سروصدای کلاس رشته افکارش را بهم ریخت.

بحث گویا عوض شده بود بچه‌ها سر اوایل انقلاب بحث می‌کردند بچه‌هایی که بجرات هیچکدام‌شان انقلاب 57 را بیاد نمی‌آوردند ماکزیمم 2-3 سال داشته‌اند و هرچه امروز می‌گفتند از آموخته‌هایشان در کلاس درس‌های دوران تحصیلشان است و البته مطالعات و وصد البته حرف‌ها و شنیده‌ها .

"رامین" از آن‌ور کلاس بلند داد زد « در این انقلاب هیچ‌کس جز امام نقش نداشته است این بحث‌های روشنفکری مفته!  مردم به حرف امام بودند و لاغیر »

"شیرین" که اتفاقا از دخترهای محجبه کلاس هم هست بشدت اعتراض می‌کند « یعنی‌چه؟ درست که امام اصل این انقلاب بودند اما نباید نقش دیگر افراد از روحانیون گرفته تا دانشگاهیان و کلا کسانی که در جهت روشن‌کردن افکار مردم اقدام کردند را نادیده گرفت. مثلا همین دکتر شریعتی، اگر او نبود اصلا سیستم دانشگاهی اون زمون با اسلام و انقلاب هیچ قرابتی نداشت»

این را راست می‌گفت، علی همیشه این جمله را از پدرش شنیده بود که « ما نسل دانشجوی انقلاب هرچه از اسلام می‌دانیم از شریعتی‌ست، هرچه از فاطمه شناخت داریم از "فاطمه‌،فاطمه است" اوست »

 

نسل جدید گیج

 

اما برای علی سوال بود چرا بعد از بیست و چند سال از مرگ او هنوز بر سر او دعواست!

تا چند سال قبل صداوسیما حتی نامی از "شریعتی" نمی‌برد حالا هم یک‌روز در سال آنهم 29اردیبهشت. علی یادش نمی‌رود دبیرستانش را که با "کامبیز" دوست بود، کامبیز از آن مخالف‌ها بود با همه چیز و همه کس مشکل داشت ،هرکه را فحش می‌داد و بدوبیراه می‌گفت تا حد بت می‌پرستید. یک‌روز علی که به خانه‌شان رفته بود دیواره‌های اتاق کامبیز متعجبش کرد، عکس‌های مصدق، بازرگان،طالقانی، فروغ فرخ‌زاد، سروش ، طبرزدی ، محمد‌رضای پهلوی و حتی شریعتی!

بدجور گیج می‌زد وقتی از او پرسید چه‌جوری این همه شخصیت متضاد را با هم دوست دارد، جواب شنید : « نگاه کن ! این‌ها - اشاره به نظام فعلی - با همه این‌ها بد است می‌گویی نه! ببین وقتی 29اسفند می‌شود چه‌جوری در تلویزیون نمایش می‌دهد که همه ملی‌شدن صنعت نفت کار کاشانی بوده است! وقتی نزدیکی‌های آخر خرداد می‌شود سریع از ترس فراگیرشدن شریعتی، چمران را بزرگ می‌کنند! ببین ... »

وقتی علی از کامبیز پرسید "چندتا کتاب از شریعتی خوندی؟ چقدر چمران می‌شناسی؟» کامبیز گفت : « کتاب مهم نیست، او مخالف این آخوند‌ها بوده، مگه نشنیدی اون جملات معروفش را؟ مگه اصلا شریعتی غیرخ اون جملات کتاب هم داشته؟ »

و علی این جمله شریعتی به یادش آمد که "به این سندهای استعماری تاریخ ایران نگاه کنید تا بحال امضای یک آخوند پایش نبوده اما امضای من وامثال من به وفور"

 

علی گیج بود! نمی‌دانست این شریعتی که این چنین در مدح فاطمه می‌نویسد چطور مقبول این مخالفان دین و نظام است، چطور مورد غضب این امت مسلمان است که به او انگ روشن‌فکر غرب‌زده و مرتد می‌زنند.

علی دارد کم‌کم به این نتیجه می‌رسد که امروز مخالفت مد شده! هرکس مخالف صحبت می‌کند زود مطرح می‌شود، اما چرا؟

چرا ما سرمایه‌های به این بزرگی را به این راحتی از دست می‌دهیم؟

چرا به راحتی اجازه می‌دهیم از سرمایه ما دیگران استفاده سوء کنند؟

آن‌قدر دایره را محدود کرده‌ایم که هر حرفی زده می‌شود تکراریست!

همه‌اش وقتی بحث متفکر دینی می‌شود از یکی نام می‌بریم و بلافاصله تقابل شریعتی-مطهری را مطرح می‌شود، شریعتی سیگار می‌کشید، شریعتی مخالف روحانیون بود، شریعتی ...

وعلی قشنگ‌ترین تحلیلی که برای شریعتی خوانده بود از شهید بهشتی را باخود زمزمه می‌کند «متفکری در مسیر شدن» حرفی که بنوعی معلم دبیرستانش هم زده بود « اگر می‌خواهی کتاب‌های دکتر را بخوانی همه‌اش را باید بخوانی و به ترتیب نوشتن آن هم دقت کنی » علی این سوال مثل بمب در سرش می‌ترکد "چرا همه بدند جز معدودی که ما می‌گوییم"

 

استاد بروی صندلی نشسته است، خود او بود که این دعوا را راه انداخت اما حالا ساکت و آرام نظاره‌گر نه بحث بلکه جدل دانش‌جویانش است که هیچکدام آن سال‌ها را ندیده‌اند، جوانانی که این انقلاب پرورش داده است، عده‌ای مخالف دوآتشه دین! بعضی‌ها منطقی و عاقلانه ، بعضی بدون استدلال پرخاش می‌کنند، تهمت می‌زنند و عده‌ای گیج، گیج گیج.

او گمان می‌کند گویا بیشتر این نسل گیج‌اند!

آنهایی که انقلاب کردند فراموش کردند ساده‌ترین کار را کرده‌اند و مراحل سخت‌ترش یعنی نگه‌داشتن این انقلاب و پرورش نسل جدید آن هنوز مانده است. آنها میدان را رها کرده‌اند اگر هم نه، نمی‌دانستند چگونه با چه زبانی باید آن‌همه حرف را انتقال داد گویا کارهای مهم‌تری پیدا کرده‌اند! در این میان هم  عده‌ای فرصت‌طلب هر‌آنچه خواسته‌اند به خورد این جوانان داده‌اند

و حاصل آن نسل جدید گیج!

 

  • صدرا مجد

نظرات (۲۷)

سلام
سوژه بسیار قشنگ با عکسی قشنگ
در مورد محتوا صحبتی نمی کنم چون می ترسم . . .
ولی قالبی که برای بیان حرفهایت استفاده کردی
یعنی قالب داستان
دقت به جزئیات
شخصیت پردازی ها
و . . .
از لحاظ داشتن پایه های اساسی یک داستان کوتاه بسیار خوب بود
حق باشید
بیا! اون وقت به من می گن جنجالی!
همین کارها را می کنید که فردا-پس فردا هممون با موتور "تصادف" می کنیم و میمیریم دیگه!!!
سور اون ربع سکه رو هنوز ندادی
خسیس!
پولدوست!
این پولا رو اینقدر تو پشتیای خونتون قایم نکن.
  • محمد معماریان
  • شرمنده؛
    تعریف ها رو آقا/خانم شوخ کردند؛ بنده خدمتتون عرض کنم که اون بخش شهید بهشتی اش شدیدا شعاری بود.
    شعارهاش رو که حذف کنی، سبک و متن قشنگن. به هر حال، از نسل جدید گیح، قابل قبوله!
    راستی هر وقت آپ کردی با ایمیل خبری بده
    زیادت عرضی نیست
    یا علی
  • خبرنگار افتخاری نیویورک تایمز
  • زیبــا بود و تاثیرگذار و حرف دل!
    و عجیب که منتشر شده...
    سلام

    خوبی

    دلم برایت تنگ شده بود


    منفی بافی کی تموم میشه


    میدونی انسانها همه جایز خطا هستن حالا شریعتی باشه یا چمران یا مطهری


    البته اینها اشتباهاتشون خیلی کمتره اما اگر اشتباهی داشته باشند جبران ناپذیر

    شریعتی در وصیت نامه اش گفته اشتباهاتی داشته و خواسته که کتابهایش بررسی شود

    اما این دلیلی برای رد او نیست اما اگر هدف و افکار ادمها سرمشق باشد و از قران واسلام دور شویم همونی میشود که گروه فرقان انجام داد

    به امیددیدار
    سلام... پست خیلی خوبی بود... من بر خلاف جناب شوخ موافقت خودم رو با محتوا هم اعلام می کنم... در ضمن نسل جدید گیجی خودش رو از نسل قبلی به ارث برده...
    با اجازه لینکتون کردم... از آشنایی با شما جدا خوشحالم...
    خدایا به علمای ما مسئولیت و به عوام ما علم ؛ به مومنان ما روشنایی ؛ به روشنفکران ما ایمان ؛به متعصبین ما فهم ؛به فهمیدگان ما تعصب ؛ به زنان ما شعور ؛به مردان ما شرف ؛ به پیران ما آگاهی ؛به جوانان ما اصالت ؛ به اساتید ما عقیده ؛ به دانشجویان ما نیز عقیده ؛به خفتگان ما بیداری ؛به بیداران ما اراده ؛به مبلغان ما حقیقت ؛به دینداران ما دین ؛به نویسندگان ما تعهد؛ به هنرمندان ما درد ؛به شاعران ما شعور ؛ به محققان ما هدف ؛ به نومیدان ما امید ؛ به ضعیفان ما نیرو؛ به محافظه کاران ما گستاخی ؛به نشستگان ما قیام ؛به راکدان ما تکان ؛ به مردان ما حیا ؛ به کوران ما نگاه ؛به خاموشان ما فریاد ؛به مسلمانان ما قرآن ؛به شیعیان ما علی ؛ به فرقه های ما وحدت : به حسودان ما شفا ؛به خودبینان ما انصاف ؛ به فحاشان ما ادب ؛به مجاهدان ما صبر ؛ به مردم ما خود آگاهی ؛ و به همه ملت ما ؛همت تصمیم و استعداد فداکاری ؛ و شایستگی نجات و عزت ببخش.
    موفق باشی.
  • سید محمد سجاد الکاتبین
  • سلام عزیز برادر
    میبینم که شما هم عکس دوران پستونک را گذاشی مخاطبین دل ضعفه بگیرن .
    وایییییییییی . بخورمت عمو .
    فعلا زیادی قربان صدقه ات رفتیم . ما را بلینکان تا بعد .
  • میرزا قلی خان راپورتچی
  • آدم از این عکس های سوررئال شما بیشتر گیج می زنه که...
    جانا سخن از زبان ما میگویی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    نشر دانش و آگاهی ، حتی به اندازه سر سوزنی متناسب با توان، به مصداق کلام وحیانی: لا یکلف الله نفسا الا وسعها ،اثر بس بزرگ خویش را در آتیه ، نشان خواهد داد.به امید رستگاری ملتی بزرگ ، شما را به ایزد منان میسپارم.
    سلام

    بحثی راجع به دکتر شریعتی در این سایت است
    شرکت کنید خوشحال میشوم
    سلام
    اول اینکه تو اون عکس پائینی که ظاهرا تو دانشگاه صنعتی اصفهان است فکر کنم یک نفر رو میشناسم به نام افشین کیاست. شما احتمالا ورودی 71 یا 72 هستی. بهر حال تجدید خاطره ای شد.
    در مورد شریعتی هم با احترام به ایشون و شما بایستی عرض کنم که خود شریعتی هم نمیدونست که چه جوری میخواد سر و ته اسلام علمی رو هم بیاره. چون این دو مطلب در بسیاری از موارد ریز با هم اختلافات اساسی دارند.
    تعاریف قشنگ و جملات شاعرانه برای بیان دینی که 50 درصد سوره هایش در مورد جهاد و قتال و قصاص است یک کم نچسب و نا کار امد است.
    اگر مورد خاصی رو در مطالب شریعتی مد نظر داری بگو تا با هم گفتگو کنیم. اما به اجمال نظر من در مورد شریعتی همین است که نوشتم.
    در واقع به قول یک دوستی میگفت: شریعتی میخواست مسلمان باشد و کراوات بزند. و نمیدانست که نمیشود.
    موفق و پیروز باشی
    سلام دوست عزیز من نسبت به هنر شما چه نظری بدم شما استاد ما هستین اما خیلی قلم زیبایی داری از ارتباط آشنایی با روزنامه نگاری مثل شما خیلی خوشحالم موفق باشی . تو صداو سیما به خصوص قسمت خبر اکثرا رابطه و ... بودن نقش داره نجف زاده سردبیر کیهان بچه ها و از نزدیکان حسین شریعتمداری یا این حسین انتظامی تا لاریجانی بود در اخبار 21 و گفتگوی خبری سردبیر بود الان هم عنادی سکانداره.
    راستی من می تونم مقاله بفرستم
    مطلب خوبی بود. امیدوارم هر روز عمیق تر بشوید و موفق باشید. دعا کنید. یا علی
    شریعتی پاسخ جوانان امروز! را هم بخوانید.
    سلام دوست عزیز

    نظرت درباره تبادل لینک چیه؟
  • روزنامه نویس
  • بسم الله


    اخوی جان یا همون پسر عمو یا نوه عمو یا هر نسبت دیگه ای که داریم دلیل این نمیشه که از شما هم برای نوشتن از خاطرات 3 تیر84 دعوت نکنیم جناب عریضی عزیر
    سلام

    خوبی

    من منفی فکر میکنم اما وقتی نوشته هایت رو میخونم میبینم که تو خیلی منفی بافی

    خوبه خودت هم میدونی که منطقی ننویسی

    نترس وقتی اپ میکنی خبرم کن میام ونظر میدم البته به شرطی که بحثمون منطقی باشه اگر نمیتونی دیگه ادامه نده

    به امیددیدار
    درود. آری همان دردی که هموطن تو را می رنجاند مرا نیز! شریعتی یک شارلاتان دینی بوده انسانی لفاظ و فقد ارزش های علمی. من نمی دانم مطهری این همه کتاب را از کجایش در آورده مگر چند سال عمر داشت؟! بطور کلی هر کسی را که این نظام آخوندی بهش بها دهد باید در او و شخصییتش شک کرد حتی پیابمبر و امامانشان که مشتی دروغ هستند نه بیش!
    سلام برادر
    همان طور که نوشتی متاسفانه بسیاری از اینها ریشه در جاهلیت دارد
    مطالعه نکردن
    و ادعا داشتن
    در کتابهای تاریخ ما می نوشتند مصدق و کاشانی آدمهای خوبی بودند
    شیخ فضل الله نوری را شهید نمی دانستند
    اصلا نباید دانش اموز میفهمید که برای چه بر سر دار رفته
    تا اینکه تاریخ را خواندم
    خودم
    مصدق ان نبود که به من گفتند. ضعف داشت خیلی
    چمران چیز دیگری بود. آرمان من
    حالا شریعتی را هم دوست داشتم و هم از او دلخور
    شیخ فضل الله نمادی شده است برای من برای تشخیص حق از باطل
    و خیلی چیزهای دیگر
    خلاصه
    نمیدانم چرا این مطلب را نوشتی
    ولی نظرها را که دیدم
    دیدم بسیاری باز هم از روی تعصبات حرف زده اند

    موفق باشی
    درسته کاملا درسته
    ما اگه هم گیج نباشیم گیجمون می کنن کاری می کنن که گیج بمونی تا می خوایم حرفی بزنیم اعتراضی بکنیم میگن: ساکت حرف سیاسی ممنوع دیوار موش داره موشم گوش داره ممکنه این حرفا به گوش کسی برسه و این یه کلاس بی مجوزیم که توش نشستی و جلسه انجمنت رو توش تشکیل دادی ازت بگیرن . اصلا انجمن ریاضیو چه به این حرفا تو باید سرت تو کتاب باشه و انتگرالت رو بگیری روی وبلاگم که می خوایم حرفی بزنیم و چیزی بگیم باانتقاد دوستان و آشنایان روبه رو میشیم که فضای یه وبلاگ علمی رو سیاسیش نکن.
  • یه نسل سومی گیج!
  • چقدر بی کسم ای سر شناسهای همیشه !!!!!
    جالب بود و یک واقعیت .... !!
  • کرگدن صورتی
  • بسیار با قلمتان حالیدیم
    اثر یخته نیوز شما را هم خواندیم
    مبروک
  • بچه جوق خارون
  • منم خوندم اینا که کرگدن خوندس
    منم حالیدم
    مطلبی که جایزه ببره ولی شام نصیب دوستان نکنه به هیچ دردی نمی خوره
    همتون نامردین از اون که تمام سکه برد و از تو که ربع سکه بردی
    هیچ کدوم شام ندادین
    نامردا!
    کجاست شریعتی تا بزنه تو سر شما نامردها؟
    سلام دوست عزیز
    توی گوگل کلمه نسل سوم رو سرچ کردم به شما رسیدم
    من شاعرم و توی شعر هام محتوای نسلی خیلی جریان داره خوشحال میشم با هم تبادل لینک کنیم
    یا حق
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی